Jan Sundell, Arvika har tillsammans med vänner gjort en resa med Indigon till Monza Formel 1 GP hösten 2019 och nedan är Jans reseberättelse.
Vi är några värmlandsgubbar som har ett stort intresse för sportbilar och försöker att minst en gång per år göra en gemensam resa och 2019 fick vi idén att besöka Monza GP formel 1 i Italien. Vi blev 3 bilar en Indigo nr 12 byggd i Arvika modifierad med en 3 liters dubbelturbo motor med intercooler utrustad med insprutning från Trollspeed ca 300 bhp och även nytt bromssystem från Brembo. Det man kan sakna lite efter motorbyte är ljudet, det blir blekare i en turbo men för övrigt är det bara fördelar.
En Ferrari 812 Superfast V12 sugmotor på 800 bhp samt en Ferrari California Turbo 570 bhp, så nära 1700 bhp tillsammans så effektmässigt finns det att ta av.
Vi samlades kl 12,00 den 2 september på Rastplatsen för information om Åmål väster om Åmål. Solen sken och det var ett perfekt väder för att åka öppet så början på resan var alldeles ypperlig men det visade sig snart att så skulle de inte vara länge till tyvärr.
Första stoppet blev Rasta i Brålanda för inköp av silver tejp och tejpa fast vindskyddet mellan störtbågar på Indigon.
Vi hade bestämt att ta första övernattningen i Köge söder om Köpenhamn så det blev bara en transport mot Köge som vi valt för att inte behöva fastna i morgontrafiken runt Köpenhamn. Det fungerade med vädret på vår sida ned till Hallandsåsen då kom regnvädret (trevligt att ladda som bara faen upp för Hallandsåsen) in på bensinstation i Ängelholm under tak och börja med plocke pinn Indigo cabben. Tyvärr så hade Cab luckan gått i baklås men med en del fula ord om
konstruktionen samt lirkande fick vi till slut upp luckan och på med Cabben. Detta var första tankningen efter start och vi kunde konstatera att alla 3 bilarna drog nästan exakt lika mycket bränsle per mil.!!
Det är faktiskt lite häftigt att som värmlänning från stora skogarna, köra över bron till Danmark och vidare till hotell Niels Juel i Köge, hotel med superbra parkering och utmärkt frukost. Vi avslutade kvällen på Hamnkrogen med stora danska öl och Hackeböff avslutat med dansk osttallrik.
Tyvärr började dag 2 med samma usla väder som kvällen innan regn och storm, det visade sig att cabben på vår Indigo inte varit helt tät under natten, så vi fick användning av våra stora frottéhanddukar vilket vi lärt oss från tidigare resor med bilen.
Vi hade bestämt att ta färjan från Gedser i Danmark över till Rostock Tyskland för att övernatta i Berlin, jag missade att kolla avgångstider för färjan vilket innebar att vi kom något för sent och fick sitta på färjeparkeringen i 1,5 timme med skyfall och storm väder och vänta. Det var mycket gott att få komma på färjan ta en kaffe och tina upp.
Transporten genom Tyskland är som alltid lite så där, vi lyckades också missa infarten mot vårt hotell så det blev en sight seeing genom centrala Berlin på 1 timme extra innan vi fann hotellet. Hotell Pestana Berlin Tiergarten kan rekommenderas, men saknar dock parkering. Berlin är en häftig stad svårt att förstå att det är bara 75 år sedan det pågick fullt krig och nästan på hela staden var jämnad med marken. Vi gjorde en riktigt långpromenad genom centrum och valde en italiensk restaurang av alla i Berlin!!
Dag 3 den 4 ;e september i Berlin började med solsken och vackert väder så vi beslutade åka öppet när vi cabbat ned Indigon så gick inte cabbluckan att stänga men det löste vi med att prata med en rörmokare som gjorde service utanför hotellet och fick ståltråd så vi kunde hålla ned luckan vi upptäckte också att bromskontakten låg på hela tiden med bromsljus men det fick bero.
Vi fick en fin körning ned till Munchen inte allt för mycket vägarbeten , vi fick tillfälle att prova vad Superfasten kunde prestera de passerade 300 km/tim är man bilnörd så är det mäktigt, soundet i en V12 runt 8000 rpm är musik som ingen kan komponera bättre än gubbarna i Maranello. På en vägkrog där vi stannat för en fika träffade vi på ett gäng engelsmän i sina engelska sport bilar som skulle göra 10 länder på 5 dagar ,senare möte vi några av dem uppe i Dolomiterna. Där kan man prata om entusiaster som måste kunna skruva.
Vi hade bokat hotell Leonardo Munchen City Center också bra hotell med parkering i källaren, här fick vi nu
möjlighet att fixa cabb luckan samt att vi fick plocka ur glödlampor för bromsljuset så att vi inte blev tomma på batteri för morgon resan.
Självklart så drog vi iväg till Hofbrauhaus ett måste i Munchen med Tyroler musik och jätte wienersnitsel, öl i stora stop och helt otroligt med glada människor.
Dag 4 nu börjar den efterlängtade delen av körningen upp i Alperna vi tog E45 efter Innsbruck vidare på väg E66 mot Bruneck svänger av på 244 upp i bergen. Solen skiner och knallblå himmel åker hela dagen nedcabbat ,lyckas till och med finna en manuell handtvätt för bilar så att vi kan få av skiten från första dagarna känns bra för en tvättgubbe som mej, underbart med rena fordon. Vi kör som besatta upp till Cortina där vinter olympiaden kommer att vara istället för Sverige som alternativ. Tyrolerwienersnitsel på en superfin vägkrog sitter på uteserveringen i solen, kan inte bli mycket bättre.
Känslan med en motorstark bil uppför bergsvägarna är fantastisk att uppleva, för att inte nämna ljudupplevelsen på låga växlar och fullt spjäll i tunnlarna( kanske löjligt men fint). Kan också nämna att vi bytlånade bilar mellan oss under dagen och kunde då konstatera att man manuellt fick ställa in ratten på en Superfast. Här möte vi också några av våra engelska vänner igen på väg ner.
Vi hade bokat hotell Chalet Elisabeth i Val Gardena, Dolomiterna ett hotell där jag tidigare bott. Ett familjehotell byggt helt i trä av far och son, superfint med bland annat egen bastu i de flesta rummen. Här stod kalla öl och väntade blev serverade innan vi ens checkat in.
Hotell chefen Sabine ett under av service. Hotellet kan rekommenderas och det finns parkering under tak.
Kvällens middag avnjöts på en äkta Tyrolerrestaurang med Knödel, osttallrik och italienskt rödvin serverade av svenska Angelica från Borås har varit bosatt i Dolomiterna flera år. Fredag 6:e september dag 5 var vi inbjudna som VIP gäster till fabriksvisning av Ferarri i Maranello kl 14.30 något över det vanliga för oss värmlänningar. Började dagen med att vi fick besöka en serviceverkstad för att köpa glödlampor till bromsljuset på Indigon. Vi fick också ordning på bromskontakten.
Tyvärr var inte vädret med oss utan det regnade som spö i backen , hela vägen ned till Manarello. Väl nere i Maranello så slutade det att regna. Tog lunch på samma ställe där Enzo Ferrari brukade äta.
Fabriks besök på Ferrari är något utav det mest imponerade man kan få uppleva som bilnörd. Här sätts det ihop ca 6000 exklusiva bilar/år, denna fabrik måste vara något utav det mest fantastiska som finns.
Man kan känna bara på atmosfären att det är mycket stolta bilbyggare. Vi fick också besöka F1 avdelningen, där satt flera hundra personer och bara tog fram teknik för att vinna F1 lopp. På väg ut från F1 avdelningen passerar vi ett garage med säkert 30-40 F1 bilar i olika ålder. På min fråga om vad de har dessa bilar till blir svaret ” F1 Clienti Programme” att de ägs av privatpersoner som någon gång då och då kommer till Maranello och kör på Ferraris egen bana Fiorano Circuit, det finns pengar för exklusiva lekar. Vi blev också skjutsade till Ferraris eget museum här finns deras egen historia väl dokumenterad. Som tack för besöket fick vi 20% rabatt i Ferraris egen affär även med rabatt så är det urdyrt att handla där blev ändock köpsugen. Köpte ett par super fina Ferrari jeans.. Men hur som helst en upplevelse för livet. Vi skulle vidare mot Milano för tidsträningen på lördag inför Monza GP.Nu hade det börja regna och vissa skurar kom så vi hade svårt att se vägbanan så det blev en långsam tur upp till Milano. Vi kom dit sent på kvällen.
Vi var bokade i ett parkerings hus som naturligtvis var stängt för kvällen när vi anlände, men parkeringsbolaget fick dit troligen Milanos största original som skulle hjälpa oss ned i garaget vilket visade sig vara fullbelagt, inga problem för originalet han började köra runt där nere med AMG merca, Range Rover mm och det slutade med att vi kunde backa in våra bilar längst in på bästa platser. Kvittot vi fick för att kunna hämta ut våra bilar är en annan historia.
Vi har lärt oss efter många besök på Monza att ta tåget upp till banan och har därför funnit ett mycket bra boende i Milano bara några kvarter från järnvägsstation. Residence Pian Della Nave utmärkt och prisvärt hotell dock ingen frukost men det finns en fik runt hörnet. I kvarteren runt hotellet finns det flera familjerestauranger och det är ofta de som har bästa italienska köket.
Lördag dag 6 och tidskval för Fi på Monza. På väg till järnvägsstation finns ett kafé stajlat med F 1 flaggor perfekt början på dagen med starkt kaffe och prosciuttomacka för sedan ställa sig i kön för biljettautomaten och tågbiljett, dessa djävla automater för allting nu i den digitala världen, det tar evigheter innan biljetter kommer ut ur faenskapet. Man måste också komma ihåg att det skall inkludera busstransport från station i Monza till banan. Köper för lördag och söndag.
Monza är den snabbaste banan i F1 kalendern har också en lång racing historia och massor med Ferrari tifosi svårt att beskriva det bör upplevas. Tyvärr var det här Ronnie Petterson förolyckades. Ferrari tar för ovanlighetens skull pole med Charles Leclerc. Fullständigt lyckorus för alla tifosi. Tillbaka i Milano går vi till en kvarters krog som vi besökt tidigare här tar en middag 2-3 timmar. Maten är magnifik.
Dag 7 Söndag 8 september Monza GP. Tar kaffe på kafét upp till järnvägsstation. Obeskrivlig trängsel på tåget och bussar ut till banan man undrar ibland vad faen man gett sig in på men framme på banan är allt glömt man bara insuper atmosfären runt denna racing dome. Vi har Grand Stand platser framför startplattan och depåer med stor bildskärm framför näsan. Kan inte bli bättre. Allt är fullsatt över 100 000 åskådare ,30 min kö in till toaletter innebär att skogsparti runt banan används. Nöden har ingen lag heter det. Idiotiskt system för att köpa mat och dricka en lång kö för att betala färgad polett för dricka en annan färg för mat och ny kö för att hämta dricka ytterligare en kö för att hämta maten är man 3 personer fungerar det hyggligt men ensam tar det evigheter, där har italienarna mycket att lära om möjligt?…..
Stor fest Charles Leclerc vinner med Ferrari inför sina trogna Tifosi, vi köar för buss och tåg tillbaka mot Milano. Beslutar ta en taxi ned till centrum. Kostar på oss en brakmiddag i Gallerian kan varmt rekommenderas om man inte bryr sig om kostnaden. Häftigt firande för Ferraris seger.
Måndag dag 8 påbörjas hemresan med att vi skulle få ut våra bilar ur parkeringsgaraget, som nämnts tidigare blev vi placerade längst in i garaget men nu var chefen själv där så det löste sig smidigt. Ta sig ut ur Milano i morgonens rusningstid är inte helt problemfritt om man missar en avfart så det hände att vi kom ifrån varandra men återförenades på ett matställe i Como. På gränsen till Schweiz träffade vi ett gäng engelsmän från engelska porsche klubben som också varit på GP de skulle vidare mot England så de hade inte som vi bestämt att åka över St Gotthard passet där missade de något.
Vi svängde av upp över St Gotthard helt otroligt vackert men kallt i öppen bil det var snöplogkanter högst upp och temperatur på 0. På väg ned från passet fann vi ett fik och på skoj beställde vi korv med bröd och kaffe, tro det eller ej vi fick kanske inte riktigt som vi är vana hemma men ändock. När vi satt där med våran korv så kommer det 3 Jaguarbilar från England på väg hem så det blev en fin bilpark utanför fiket.
Transportsträcka genom Tyskland upp till Kassel. Kan konstatera att över 160 km/tim vill inte cabben på Indigon vara med längre så då är det bara att slå av. Vi fann ett bra hotell i Kassel och för ovanlighetens skull så blev det Wienersnitsel med tysk öl.
Tisdag 10 :e september dag 9. Transport genom Tyskland, färja till Danmark och broförbindelsen till Sverige. Regnväder av det grövsta efter Hallandsåsen, tog in på hotell i Göteborg. När viskulle köra till parkerings huset lyckades vi med att köra mot enkelriktningen i Göteborg men det redde ut sig. Vi fick en fin avslutningsmiddag i Göteborg. Transporten genom Tyskland är alltid en pina inget att se framemot det blir bara sämre och sämre.
Dag 10 Onsdag hemma i Värmland igen. Totalt 455 mil