Tekniska frågor och tillbehör

Kardanknutar

Bengt Lidmalm har skrivit en text om kardanknutar  och de problem han upplevt med dessa i Indigon.

Bakändan av växellådan är förbunden med bakaxeln medelst en så kallad kardanaxel. Både motorn och slutväxeln i bakaxeln är upphängda i gummin so dom kan röra sig i förhållande till varandra. Därför har kardanaxeln knutar i vardera änden och ett glidförband så att motorns och slutväxelns rörelser inte hindras. Skulle vi haft bara en stel axel hade det blivit stora ljud- och vibrationsproblem.

De knutar vi valde är så kallade U-jonits. Som tex Volvo 960 hade på två av tre knutar. Dom hade så lång kardanaxel att dom behövde dela upp den i två delar, därav behovat av tre knutar. Vi klarade oss alltså med två.

En U-joint, eller som vi på svenska helt enkelt säger kardanknut eller ibland polhemsknut efter den svenska uppfinnaren, består av två U-formade delar som förenas med ett kors där benen (eller vad dom ska kallas) är formade som axeltappar som parvis går in i varsitt U. Axeltapparna är försedda med nållager. Dessa behöver smörjning.

Även dessa knutar kan ge upphov till oönskade vibrationer om dom arbetar i för stor vinkel. Vi strävade därför efter att få vinkeln i båda knutarna så nära 0 ° som möjligt, dvs inbyggnaden skulle vara så rak som möjligt vilket den också praktiskt taget blev.

I nästan alla bilar idag är kardanknutarna “evighetssmorda”, dvs man kan inte smörja dom efteråt. Vi valde att till våra “evighetssmorda” knutar dessutom kosta på smörjnipplar. Liksom i axelns glidförband. Det finns alltså tre smörjnipplar man kan pressa in nytt fett igenom.

Under vår trevliga tur till Tyskland i höstas havererade den bakre knuten i min bil. Det börjar som en mindre vibration, som mest vid pådrag och som med tiden blir värre. Det är inget som går sönder utan man får lida av oljudet tills man får tillfälle att fixa det. Jag gjordet det igår och det blev “en ny bil”.

Vad kan vi dra för lärdom av detta?

  1. Även “evighetssmorda” knutar behöver smörjning om man vill ha lång livslängd. Fett pressas normalt ut med tiden och behöver ersättas. Den bakre knuten är lättåtkomlig. Det var den som för övrigt hade gett upp på min bil. Lite värre är det med den främre och den för glidelementet. Dom sitter i kardanaxelns främre ände. Dom kommer man inte åt direkt utan värmeskyddsplåten över katalysatorn måste lossas och dras bakåt för åtkomst av smörjnipplarna. Plåten sitter med ett antal lättåtkomliga skruvar men innan plåten kan dras bakåt måste den bakre lambdasonden tas bort eftersom den sitter i ett hål i plåten. Lite pilligt men det kan vara värt jobbet om man slipper knuthaveri.

  2. En nackdel med vår lösning med minimal vinkel i kardanknutarna är att nållagren inte får någon rotation. Det innebär att belastningen hela tiden ligger på samma nålar och mot samma ställe på axeltappar och lagerhus. Det kan göra att man får skador med tiden som ingen smörjning kan bota. Som kuriosa kan jag nämna att vi på min Volvotid hade problem med framhjulslager på bilarna i Kanada. Det visade sig bero på att när dom nya bilarna fraktas långa sträckor på järnväg, som då hade skarvar i spåren, låg belastningen vid skakningar hela tiden på samma rullar i lagren, så det blev intryckningar i lagerskålarna. Lagren var konstruerade för att ta last under rotation, inte stillastående. Det är lite av det vi ser här. Jag tror att i vårt fall är det prometet störst för den bakre knuten. Växellådans bakände har en ganska mjuk upphängning så den “viftar runt” lite mer än den bakre. Det var också den bakre som gav upp hos min bil. När man känner på den knuten kan man också känna att det finns ojämnheter där, troligen avtryck av rullarna. Har man en fiffig mekaniker kan man, innan man fått problem, be honom, på den bakre lättåtkomliga och mesta belastade knuten, pressa ut de fyra lagerskålarna så långt att han med en polygrip kan vrida dom 90° och dessutom smörja så har livslängden säkert ökat en hel del då belastningen kommer på helt nya ställen.

  3. Byta kardanknut.
    Det är inget stort jobb och det är standarddelar som kan köpas på många ställen. Jag skall ta reda på exakt var och med vilket detaljnummer. I mitt fall hade jag en komplett axel liggande så jag använde den men jag skall byta knutar på den så småningom och då har jag informationen. Uni-kardan i Stockholm byggde axlarna så där finns delar att skaffa men jag tror både Volvo och Mekonomen har dom men jag skall som sagt kolla.

Ha det så trevligt med era bilar! På fredag drar jag till Marbella med min.

Bengt Lidmalm, er servicetekniker

Etanol, E85 i en vanlig bensinmotor?

Nedtecknat av Erik Murena

Går det? Ja naturligtvis. Alla som kör på bensin kör också på etanol. I vanlig 95-oktanig bensin är det inblandat minst 5% etanol. Kanske 10%? Det är i alla fall planerna och på kontinenten kör man redan på E10, dvs bensin med 10% etanolinblandning. Varför jag började fundera på etanol vet jag faktiskt inte.

Tekniska frågor

Fråga: 
Jag har problem med mitt batteri som laddar ur.

Svar: 
Prova att stänga av automatiken till instegsbelysningen det har visat sig fungera på vissa bilar.


Fråga: 
Min vindruta skulle behöva bytas. Vart vänder jag mig?

Svar
Kontakta Bengt Lidmalm.


Fråga
Jag skulle behöva byta min sufflett. Har klubben tips vart jag kan vända mig?

Svar
Hör av dig till Siegfried Peklar i Västerås.

Hardtop!

Insänt av Johan Stjernberg, Västerås.

Den som är intresserad av hardtop till sin bil kan kontakta Johan Stjernberg i Västerås. Han har förklarat sig villig att gjuta av den hardtop som sitter på hans racing Indigo, den som tidigare gick i GTR. För mer info kontakta Johan på adress: Wahlbecksgatan 15 722 18 Västerås eller på tel. 021-180767.

Bromsslangar

Insänt av Andreas Lundbäck, Hallaryd.

Alla som har stålomspunna bromsslangar bör kolla så att dessa inte kommer i kontakt med bromsröret, något som skett på vår bil vilket lett till att stålet skavt hål på bromsröret. En enkel åtgärd är att sätta en distans mellan bromsröret och slangen så att dessa inte kommer i kontakt med varandra.

Tillbehör

Jösse Car har tagit fram några matnyttiga saker som går att beställa via denna mail

Huvemblem IC eller JC 500kr/st
Indigodekal karosseri 500kr/st
Vindavvisare 1600kr/st
Alla priser inkl.moms

Sänk ljudnivån när suffletten är uppe

Insänt av Per Ranch, Sorunda.

Fyll suffletluckan med något ljuddämpande material. Jag snabbtestade med 2 st fårskinn vilket medförde markant sänkning av ljudnivån; vi kan numera språkas och lyssna på radio vid färd.

Vinterförvaring

Insänt av Åke Hofström

Om du är intresserad av vinterförvaring på Orust av bil, mc mm 
Ring 070 6457763

Tillbehör motorkåpa

Inskickat av Olle Englund

Olle Englund har modifierat sin motorkåpa så att den ser betydligt mer exklusiv ut! 

Olles motorkåpa är baserad på originalkåpan, som slipas och lackas samt förses med Indigodekal. Slutligen klarlackas kåpan. 

Resultatet är verkligen lyckat. Denna är lackad i samma färg som karossen, men hur man själv vill ha det är naturligtvis valfritt. Priset är cirka 3500 kr plus kåpa och dekal. 

Kontakta Olle Englund för mer information på tel. 031-945777.

Ratt-tips

Insänt av Per Ranch, Sorunda.

Som de flesta troligtvis känner till så levererades de sista 10-talet bilarna med fel ratt. Den är för tjock så reglagen kommer ca 5cm för långt bort (om man inte är extremt långfingrad)… Rätt ratt är betydligt mer “öppen” så snabb rattning underlättas. Dessutom får man hästemblem i mitten.

Kontakta Produkt Johan AB på 08-511 776 61. “Ratt-Proffesorn” Johan var aktieägare i Indigo och, pga känslomässiga skäl, säljer ratten till mycket bra pris. Tack Johan för förädlingen av min Indigos körupplevelse!

Hastighetsmätarprov

Micael Lidmalm har även han låtit göra samma prov hos motormännen.
Fart enligt mätare:Verklig fart:
3029
5048
7067
9088
110108

Däck: Pirelli PZero 205/55 ZR16 fram och bak.

Hastighetsmätarprov

Ragnar Johnheim har gjort ett hastighetsmätarprov hos Motormännen.
Resultatet kan ses nedan.

Fart enligt mätare:Verklig fart:
3027
5046
7067
9086
110105

Däck: Pirelli P6000 205/55 fram, 225/50 bak.