Tekniska frågor och tillbehör

Instrument Jige AB

Vi vet att många har problem med väg/trippmätare som har ett alldeles eget liv och tänds och släcks efter eget behag. Vi har talat med Anna Berg på Instrument JIGE AB som berättar att dom kan åtgärda felen.

Kontakta dem på tel 0247 – 10116 eller gå till hemsidan http://www.instrumentjige.se/

Bumpgummi problem

Lite information som kanske  kan vara nyttig – av Bengt Lidmalm

Jag hade under Dalslands-turen ett problem med min Indigo, i synnerhet med 2 personer i och last där bak och mycket soppa i tanken, däcken bak tog då i hjulhusen vid kraftiga gupp med oljud och gummidoft som resultat. Så skall det ju inte vara. 

Väl hemkommen till Hovås lyfte jag upp aktern och tog bort hjulen. Då var det uppenbart vad problemet var, inga bumpgummin kvar! De hade blivit som ett pulver vilket förklarade en liten pulverhög på garageuppfarten.

På nästa foto syns mina båda lätt begagnade bumpgummin samt ett nytt original. Det hittade jag ihop med två till i en låda märkt ”Bumpgummin”. Är ju bra att ha…..

Jag kontaktade då en gammal god vän, Göran Karlsson som varit bl a chef för chassiutveckling på Volvo PV och hans son Stefan som också jobbat där men som numera fixar chassin på Lucid Air i Kalifornien, och undrade om garantin fortfarande gällde efter 25 år och vad nu detta berodde på. Svaren kom raskt med att garantin tyvärr gått ut och att bumpgummina, som är gjorda av polyuretan, inte tål solljus. Då blir de i stället pulver…. Då är det bara att byta. Bort med hjulen och sedan är det lätt att demontera dem med en 13-nyckel.

Nya har hos Volvo detaljnummer: VO 9140 490.
Dvs om man nu har dem kvar i lager….

Innan montering måste de justeras för Indigo-bruk, nämligen såga av den översta sektionen. Dvs bara två kvar.

Kylvätska i Volvomotorer

Bengt Lidmalm har grävt lite extra i problematiken kring Indigons kylvätskor!

De ”vita” motorerna är en motorfamilj som består av 4:or, 5:or och bl a Indigons 6:a. Detta var Volvos första försök med aluminiumblock och det visade sig att dessa motorer fungerat mycket väl. 

Ett mycket sällan förekommande problem finns dock med korrosion på topplocksbultarna. Dessa går inte igenom vattenmanteln men däremot tycks kylarvätska i sällsynta fall ändå kunna passera i packningsplanet topp/block och tränga ned i bulthålet.

Om det beror på sprickor i packningen eller lokala porer i blocket är okänt. Blocken är pressgjutna så porer finns innanför gjuthuden. Då kan korrosion uppstå på bulten om kylarvätskan är gammal så korrosionsskyddet i den försvunnit, vilket den gör med tiden. Bultarna är dragna till sträckgränsen och korrosion minskar deras förspänning. Detta kan då ge topplockspackningsläckage.

Vill man vara rädd om sin motor är det därför inte dumt att då och då byta kylarvätskan. Kanske lämpligt att byta den t ex i samband med kamremsbyte.

Viktigt att använda en kylarvätska som är lämplig för just aluminiummotorer som t ex Volvos egna eller Biltemas Long Life.

Spolvätskebehållare

Många av de spolvätskebehållare i plast som monterades i Indigo börjar nu åldras och spricka i plasten.

Vi har monterat nya behållare i aluminium som på bilden. I samband med detta tog vi fram några extra behållare

Pris: 1.600.-

Är du intresserad kontakta Kåge Schildt, kage@indigoklubben.se eller 070-594 96 96

Förändringar på Indigo 36

Lars-Erik Karlsson (Indigo nr 36) har under flera år gjort en hel del förändringar på sin bil och vi låter Lars-Erik berätta om resultaten nedan:

BAKVÄXEL:
På Tjolöholm 2018 tipsade Bengt Lidmalm mig om att det gick att ändra utväxlingen i bakaxeln från originalet 3,74:1 till 3,31:1.

Bengt hade kollat upp att det fanns nya drev med utväxling 3,31:1 att köpa hos Sellholm Tuning AB i Köping. När det började bli dags att ställa in bilen för vinterförvaring, var det dags att planera vinterjobbet och jag beställde en komplett sats för totalt 7750 kr inkl moms. Jag fick tag i en specialist på växellådor, som kunde åta sig jobbet att byta dreven (det är tydligen ganska ”bökigt” att shimsa upp). Efter ett par dagar kunde jag hämta ”klumpen” och montera tillbaka.

Det är enligt uppgift viktigt att köra in dreven i början och inte köra för långa sträckor så dreven blir varma så det fick bli ett antal ”inkörningsturer” på ca 7 – 10 km.

Jag har nu hunnit köra ett antal turer på mellan 15 – 25 mil och kan konstatera att det varit värt besväret att ändra utväxlingen, vilket i princip gjort att 5:an blivit en överväxel vilket Bengt också sa att det skulle bli, tack Bengt !

Batterilådan som är specialtillverkad med lock i rostfritt

Tändstiftskåpan av rostfritt som finns att köpa från L-M-R.se

Expansionskärlet i aluminium som finns att köpa från BAP (Bad Ass Part) men som krävde lite ändringar.

Spolarvätskebehållare finns att köpa från JSPC.se

Exteriört har jag exempelvis bytt lampglas till blinkers fram och på sidan till vita glas och orange glödlampa (jag tyckte det passade bättre på min bil).

Tack Lars-Erik för ditt bidrag – kanske finns det flera Indigoägare som gärna delar med sig av sina erfarenheter – hör av dig till kage@indigoklubben.se.

Kardanknutar

Bengt Lidmalm har skrivit en text om kardanknutar  och de problem han upplevt med dessa i Indigon.

Bakändan av växellådan är förbunden med bakaxeln medelst en så kallad kardanaxel. Både motorn och slutväxeln i bakaxeln är upphängda i gummin so dom kan röra sig i förhållande till varandra. Därför har kardanaxeln knutar i vardera änden och ett glidförband så att motorns och slutväxelns rörelser inte hindras. Skulle vi haft bara en stel axel hade det blivit stora ljud- och vibrationsproblem.

De knutar vi valde är så kallade U-jonits. Som tex Volvo 960 hade på två av tre knutar. Dom hade så lång kardanaxel att dom behövde dela upp den i två delar, därav behovat av tre knutar. Vi klarade oss alltså med två.

En U-joint, eller som vi på svenska helt enkelt säger kardanknut eller ibland polhemsknut efter den svenska uppfinnaren, består av två U-formade delar som förenas med ett kors där benen (eller vad dom ska kallas) är formade som axeltappar som parvis går in i varsitt U. Axeltapparna är försedda med nållager. Dessa behöver smörjning.

Även dessa knutar kan ge upphov till oönskade vibrationer om dom arbetar i för stor vinkel. Vi strävade därför efter att få vinkeln i båda knutarna så nära 0 ° som möjligt, dvs inbyggnaden skulle vara så rak som möjligt vilket den också praktiskt taget blev.

I nästan alla bilar idag är kardanknutarna ”evighetssmorda”, dvs man kan inte smörja dom efteråt. Vi valde att till våra ”evighetssmorda” knutar dessutom kosta på smörjnipplar. Liksom i axelns glidförband. Det finns alltså tre smörjnipplar man kan pressa in nytt fett igenom.

Under vår trevliga tur till Tyskland i höstas havererade den bakre knuten i min bil. Det börjar som en mindre vibration, som mest vid pådrag och som med tiden blir värre. Det är inget som går sönder utan man får lida av oljudet tills man får tillfälle att fixa det. Jag gjordet det igår och det blev ”en ny bil”.

Vad kan vi dra för lärdom av detta?

  1. Även ”evighetssmorda” knutar behöver smörjning om man vill ha lång livslängd. Fett pressas normalt ut med tiden och behöver ersättas. Den bakre knuten är lättåtkomlig. Det var den som för övrigt hade gett upp på min bil. Lite värre är det med den främre och den för glidelementet. Dom sitter i kardanaxelns främre ände. Dom kommer man inte åt direkt utan värmeskyddsplåten över katalysatorn måste lossas och dras bakåt för åtkomst av smörjnipplarna. Plåten sitter med ett antal lättåtkomliga skruvar men innan plåten kan dras bakåt måste den bakre lambdasonden tas bort eftersom den sitter i ett hål i plåten. Lite pilligt men det kan vara värt jobbet om man slipper knuthaveri.

  2. En nackdel med vår lösning med minimal vinkel i kardanknutarna är att nållagren inte får någon rotation. Det innebär att belastningen hela tiden ligger på samma nålar och mot samma ställe på axeltappar och lagerhus. Det kan göra att man får skador med tiden som ingen smörjning kan bota. Som kuriosa kan jag nämna att vi på min Volvotid hade problem med framhjulslager på bilarna i Kanada. Det visade sig bero på att när dom nya bilarna fraktas långa sträckor på järnväg, som då hade skarvar i spåren, låg belastningen vid skakningar hela tiden på samma rullar i lagren, så det blev intryckningar i lagerskålarna. Lagren var konstruerade för att ta last under rotation, inte stillastående. Det är lite av det vi ser här. Jag tror att i vårt fall är det prometet störst för den bakre knuten. Växellådans bakände har en ganska mjuk upphängning så den ”viftar runt” lite mer än den bakre. Det var också den bakre som gav upp hos min bil. När man känner på den knuten kan man också känna att det finns ojämnheter där, troligen avtryck av rullarna. Har man en fiffig mekaniker kan man, innan man fått problem, be honom, på den bakre lättåtkomliga och mesta belastade knuten, pressa ut de fyra lagerskålarna så långt att han med en polygrip kan vrida dom 90° och dessutom smörja så har livslängden säkert ökat en hel del då belastningen kommer på helt nya ställen.

  3. Byta kardanknut.
    Det är inget stort jobb och det är standarddelar som kan köpas på många ställen. Jag skall ta reda på exakt var och med vilket detaljnummer. I mitt fall hade jag en komplett axel liggande så jag använde den men jag skall byta knutar på den så småningom och då har jag informationen. Uni-kardan i Stockholm byggde axlarna så där finns delar att skaffa men jag tror både Volvo och Mekonomen har dom men jag skall som sagt kolla.

Ha det så trevligt med era bilar! På fredag drar jag till Marbella med min.

Bengt Lidmalm, er servicetekniker

Etanol, E85 i en vanlig bensinmotor?

Nedtecknat av Erik Murena

Går det? Ja naturligtvis. Alla som kör på bensin kör också på etanol. I vanlig 95-oktanig bensin är det inblandat minst 5% etanol. Kanske 10%? Det är i alla fall planerna och på kontinenten kör man redan på E10, dvs bensin med 10% etanolinblandning. Varför jag började fundera på etanol vet jag faktiskt inte.

Tekniska frågor

Fråga: 
Jag har problem med mitt batteri som laddar ur.

Svar: 
Prova att stänga av automatiken till instegsbelysningen det har visat sig fungera på vissa bilar.


Fråga: 
Min vindruta skulle behöva bytas. Vart vänder jag mig?

Svar
Kontakta Bengt Lidmalm.


Fråga
Jag skulle behöva byta min sufflett. Har klubben tips vart jag kan vända mig?

Svar
Hör av dig till Siegfried Peklar i Västerås.

Hardtop!

Insänt av Johan Stjernberg, Västerås.

Den som är intresserad av hardtop till sin bil kan kontakta Johan Stjernberg i Västerås. Han har förklarat sig villig att gjuta av den hardtop som sitter på hans racing Indigo, den som tidigare gick i GTR. För mer info kontakta Johan på adress: Wahlbecksgatan 15 722 18 Västerås eller på tel. 021-180767.

Bromsslangar

Insänt av Andreas Lundbäck, Hallaryd.

Alla som har stålomspunna bromsslangar bör kolla så att dessa inte kommer i kontakt med bromsröret, något som skett på vår bil vilket lett till att stålet skavt hål på bromsröret. En enkel åtgärd är att sätta en distans mellan bromsröret och slangen så att dessa inte kommer i kontakt med varandra.

Tillbehör

Jösse Car har tagit fram några matnyttiga saker som går att beställa via denna mail

Huvemblem IC eller JC 500kr/st
Indigodekal karosseri 500kr/st
Vindavvisare 1600kr/st
Alla priser inkl.moms

Sänk ljudnivån när suffletten är uppe

Insänt av Per Ranch, Sorunda.

Fyll suffletluckan med något ljuddämpande material. Jag snabbtestade med 2 st fårskinn vilket medförde markant sänkning av ljudnivån; vi kan numera språkas och lyssna på radio vid färd.

Vinterförvaring

Insänt av Åke Hofström

Om du är intresserad av vinterförvaring på Orust av bil, mc mm 
Ring 070 6457763

Tillbehör motorkåpa

Inskickat av Olle Englund

Olle Englund har modifierat sin motorkåpa så att den ser betydligt mer exklusiv ut! 

Olles motorkåpa är baserad på originalkåpan, som slipas och lackas samt förses med Indigodekal. Slutligen klarlackas kåpan. 

Resultatet är verkligen lyckat. Denna är lackad i samma färg som karossen, men hur man själv vill ha det är naturligtvis valfritt. Priset är cirka 3500 kr plus kåpa och dekal. 

Kontakta Olle Englund för mer information på tel. 031-945777.

Ratt-tips

Insänt av Per Ranch, Sorunda.

Som de flesta troligtvis känner till så levererades de sista 10-talet bilarna med fel ratt. Den är för tjock så reglagen kommer ca 5cm för långt bort (om man inte är extremt långfingrad)… Rätt ratt är betydligt mer ”öppen” så snabb rattning underlättas. Dessutom får man hästemblem i mitten.

Kontakta Produkt Johan AB på 08-511 776 61. ”Ratt-Proffesorn” Johan var aktieägare i Indigo och, pga känslomässiga skäl, säljer ratten till mycket bra pris. Tack Johan för förädlingen av min Indigos körupplevelse!

Hastighetsmätarprov

Micael Lidmalm har även han låtit göra samma prov hos motormännen.
Fart enligt mätare:Verklig fart:
3029
5048
7067
9088
110108

Däck: Pirelli PZero 205/55 ZR16 fram och bak.

Hastighetsmätarprov

Ragnar Johnheim har gjort ett hastighetsmätarprov hos Motormännen.
Resultatet kan ses nedan.

Fart enligt mätare:Verklig fart:
3027
5046
7067
9086
110105

Däck: Pirelli P6000 205/55 fram, 225/50 bak.