Bengt Lidmalm har grävt lite extra i problematiken kring Indigons kylvätskor!

De ”vita” motorerna är en motorfamilj som består av 4:or, 5:or och bl a Indigons 6:a. Detta var Volvos första försök med aluminiumblock och det visade sig att dessa motorer fungerat mycket väl. 

Ett mycket sällan förekommande problem finns dock med korrosion på topplocksbultarna. Dessa går inte igenom vattenmanteln men däremot tycks kylarvätska i sällsynta fall ändå kunna passera i packningsplanet topp/block och tränga ned i bulthålet.

Om det beror på sprickor i packningen eller lokala porer i blocket är okänt. Blocken är pressgjutna så porer finns innanför gjuthuden. Då kan korrosion uppstå på bulten om kylarvätskan är gammal så korrosionsskyddet i den försvunnit, vilket den gör med tiden. Bultarna är dragna till sträckgränsen och korrosion minskar deras förspänning. Detta kan då ge topplockspackningsläckage.

Vill man vara rädd om sin motor är det därför inte dumt att då och då byta kylarvätskan. Kanske lämpligt att byta den t ex i samband med kamremsbyte.

Viktigt att använda en kylarvätska som är lämplig för just aluminiummotorer som t ex Volvos egna eller Biltemas Long Life.