Lars-Erik Karlsson (Indigo nr 36) har under flera år gjort en hel del förändringar på sin bil och vi låter Lars-Erik berätta om resultaten nedan:

BAKVÄXEL:
På Tjolöholm 2018 tipsade Bengt Lidmalm mig om att det gick att ändra utväxlingen i bakaxeln från originalet 3,74:1 till 3,31:1.

Bengt hade kollat upp att det fanns nya drev med utväxling 3,31:1 att köpa hos Sellholm Tuning AB i Köping. När det började bli dags att ställa in bilen för vinterförvaring, var det dags att planera vinterjobbet och jag beställde en komplett sats för totalt 7750 kr inkl moms. Jag fick tag i en specialist på växellådor, som kunde åta sig jobbet att byta dreven (det är tydligen ganska ”bökigt” att shimsa upp). Efter ett par dagar kunde jag hämta ”klumpen” och montera tillbaka.

Det är enligt uppgift viktigt att köra in dreven i början och inte köra för långa sträckor så dreven blir varma så det fick bli ett antal ”inkörningsturer” på ca 7 – 10 km.

Jag har nu hunnit köra ett antal turer på mellan 15 – 25 mil och kan konstatera att det varit värt besväret att ändra utväxlingen, vilket i princip gjort att 5:an blivit en överväxel vilket Bengt också sa att det skulle bli, tack Bengt !

Batterilådan som är specialtillverkad med lock i rostfritt

Tändstiftskåpan av rostfritt som finns att köpa från L-M-R.se

Expansionskärlet i aluminium som finns att köpa från BAP (Bad Ass Part) men som krävde lite ändringar.

Spolarvätskebehållare finns att köpa från JSPC.se

Exteriört har jag exempelvis bytt lampglas till blinkers fram och på sidan till vita glas och orange glödlampa (jag tyckte det passade bättre på min bil).

Tack Lars-Erik för ditt bidrag – kanske finns det flera Indigoägare som gärna delar med sig av sina erfarenheter – hör av dig till kage@indigoklubben.se.