Bengts bilbesiktning

16 nov,2023

Var och kontrollbesiktigade min Indigo och fick körförbud! ”Avgaser vid förhöjd tomgång 8.2.1.2 avgasmätning inte utförd – motorstörning”. Besiktningsmannen var ny (och allmänt vrång) och inte att resonera med. ”Gillar du det inte får du kontakta Kundtjänst”.

Han anmärkte också på att jag har kompressorhorn och det får man inte enbart ha enligt honom. Fel förstås…

Enligt besiktningsprotokollet skulle man vända sig till den tekniskt ansvarige på stationen så jag åkte tillbaka men någon sådan fanns inte där då. Jag pratade med en annan besiktningskille som visade en lista på en mängd bilar där kontrollen vid förhöjd tomgång får görs vid andra varvtal än det man har i sina regler men ingen Indigo där. Han sa att jag får kontakta kundtjänst i morgon (nu var klockan 16) så kopplar dom mig till den tekniskt ansvarig. Efter 20 minuter i telefon fick jag beskedet att man inte kan koppla mig utan man kunde skicka meddelande till den personen och be den ringa mig. När ingen ringt mig framåt 14 åkte jag dit. När jag bad att få träffa den tekniskt ansvarig blev jag av ”min” besiktningsman oerhört snorkigt bemött och tillsagd att sätta mig och vänta på min tur.

Efter kanske 20 minuter kom en man in som jag kände igen sedan tidigare och vi gick ut och jag förklarade problemet. Att vi redan 1997 blev överens med Svensk Bilprovning då att vi inte behöver konstruera bilen för att passa deras provmetod. Dvs att vi inte behöver kunna ha motorn på 2000 rpm. Jag sade att man borde föra in det i listan på alla bilar där det kravet inte gäller. Han höll med och dessutom erkände han att tutanmärkningen var fel. Han tog bilen gjorde provet och nu är den godkänd utan anmärkning. Men så här kan vi inte ha det så jag har just mailat Transportstyrelsen som är de som håller i besiktningskraven. Det här med 2000rpm är ett svenskt påfund, EU-direktivet säger ”förhöjd tomgång” utan att speca varvtalet, dvs Transportstyrelsen har som vanligt gjort fel. Jag hoppas jag kan få det hela rätt så Indigo-ägare slipper problemet i framtiden.

Mvh från ett soligt Hovås, Bengt