Indigoklubben – årsmöte 2022

17 okt,2022

Av Lars Erik Karlsson

Årsmötet 2022 var förlagt till Knistad Herrgård (utanför Skövde) lördag den 20 augusti, men de flesta samlades redan på fredag den 19 aug. Totalt var vi 14 bilar men någon anslöt och någon lämnade på lördagen.

Arrangör var Katarina Fellbrant och Kurt Tingdal som arrangerade en mycket intressant och trevlig sammankomst med många intressanta objekt, bilåkning på härliga ”Indigovägar”, övernattning på väldigt olika typ av hotell, men båda mycket vackra och fina. Moderna träbyggnaden Naturrum Vänerskärgården vid Läckö Slott och Knistad Herrgård med anor från 1300 talet.

Vi startade med att samlas på Kinnekulle Ring Vädret var fint och vi bjöds på fika och en mycket gedigen information om anläggningens historia och framtid av VD Torbjörn Forsell

KINNEKULLE RING

Banan stod klar 1969 och är 2 072 meter lång. Det har körts många olika typer av tävlingar på Kinnekulle under årens lopp, såsom Formel 2 Rallycross SM och EM, Folkrace olika typer av motorcykeltävlingar mm Man har även en stor utbildningsverksamhet för så väl bil som motorcykel.

I november 2019 bytte anläggningen ägare, ny ägare är Stenhaga Invest med Svante Andersson i spetsen. VD Torbjörn Forsell berättade om planerna för banans framtida utveckling och det är mycket som kommer att ske inom närmaste åren. Från Kinnekulle Ring fortsatte färden via Spikens Fiskehamn till Läckö Slott.

Läckö slott

Efter att alla bilarna parkerats på gräsmattan framför slottet var det dags att innan visningen av slottet, installera oss i hotellrummen.

Boendet var i den moderna träbyggnaden. Naturrum, Victoriahuset, som är en fantastiskt fin byggnad, där det mesta är byggt av trä (ex vis är undertaket gjort av flätade kvistar). Efter att vi installerat oss på rummen, var det dags för den guidade visningen på slottet.

Slottet började byggas på 1200 talet, men anläggningen förstördes vid en brand på 1470-talet. Nuvarande byggnad blev uppförd i början av 1500 talet. I slottet finns fantastiskt mycket konst och mycket tak och väggmålningar.

Guiden var mycket kunnig och engagerad så det blev en fantastiskt lärorik och intressant upplevelse. Efter den guidade turen fanns tid att ”skölja av dammet” efter dagens härliga biltur.

Vi träffades kl 19 00 i Naturrums foajé, där bjöds det på mingel med ”bubbel” före middagen, som bestod av en 3 rätters meny, bl a Löjrom och Gös, fantastiskt gott och en extra krydda är när man får avnjuta den i glada vänners lag.

Lördag den 20 augusti

Råbäcks Mekaniska Stenhuggeri

Efter en lite regnig natt och efter en god frukost var det dags att starta dagens färd, som gick via Flisbäck till Råbäcks Mekaniska Museum på Kinnekulle.

I Råbäcks hamn, precis där berget reser sig ur Vänern, ligger Råbäcks Mekaniska Stenhuggeri som öppnade år 1888 och bedrevs kommersiellt fram till 1970. Idag är stenhuggeriet ett välbevarat och levande industrimuseum. Verksamheten i Stenhuggeriet bedrivs av den ideella föreningen Stenhuggeriets Vänner.

Efter en fikapaus på museegården var det dags för en guidad visning på museet.

Museet drivs alltså av en ideell förening som fortfarande driver viss verksamhet. De flesta ursprungliga maskinerna är fortfarande i bruk. Vi fick se flera av maskinerna i arbete med att bearbeta skära och slipa stora kalkstenar som bryts på Kinnekulle.

Förutom att tillverka stora kalkstensskivor som används till ex vis bänkskivor i kök, trappsteg, golvplattor mm, så är det flera i föreningen som med klubba och mejsel utformar olika figurer till såväl trädgård som till andra utsmyckningar i olika miljöer.

På stenhuggeriet var man redan i slutet av 1800 talet, mån om sina anställda och såg till att de fick en lugn plats för fika/lunch mm Man var troligtvis föregångare när det gäller att tillhandahålla ett personalrum med möjlighet att värma maten, koka kaffe mm. Det var även indraget vatten som sköttes via en manuell pump.

Efter denna mycket intressanta rundvandring i museet, var det dags att ”dra vidare” för lunch på Hellekis kök och Café i anslutning till Hellekis Säteri.

Hellekis kök

Efter en god (fisk)lunch fanns det tid för en promenad i omgivningen som är mycket vacker. Det blev även ett besök i sommarutställningen som erbjöd många vackra saker.

Efter lunchen fortsatte färden genom gamla kalkstensbrottet till Högklint och Kinnekullegården, där vi gjorde ett kort stopp för att njuta av den fantastiska utsikten och en glass.

Kinnekullegården
Kalkstensbrottet
Hajstorps slusscafé

Efter ”glasstoppet” fortsätter färden via Gössäter, Forshem, Årnäs, Björksäter, Lugnås mfl, till Hajstorps Slusscafé vid Göta kanal, där det blir eftermiddagsfika.

Efter en härlig fika i en fantastisk miljö fortsätter färden mot Knistad Herrgård.

Knistad Herrgård

Ytterligare en härlig biltur på sköna vägar förde oss till Knistad Herrgård, där man hade ordnat en egen uppställningsplats för alla Indigobilar.

Även här var intresset stort bland besökare som ställde många frågor om bilarna och dess historia.

När incheckningen var klar och tid för dusch och lite vila var avklarad, var det dags för årsmötet, som hölls i en av flygelbyggnaderna i lokalen benämnd ”Stallet”.

Ordförande Kåge Schildt hälsade alla välkomna och öppnade mötet. Den föreslagna dagordningen godkändes och valberedningens förslag på de olika posterna beslutades, för mer info se sekreteraren Peter Eklunds protokoll. Verksamhetsberättelsen för 2021 lästes upp och en stor eloge till Kåge som gör ett stort jobb med bl a infobladen en ggr/månad, alltid lika informativ och trevlig läsning.

Efter ett väl genomfört årsmöte var det dags för den sedvanliga middagen som startade med den lika sedvanliga drinken före maten.

Middagen bestod av en mycket god 3-rätters meny och de flesta verkar riktigt nöjda.

Efter middagen och lite ytterligare mingel var det dags för ”John
Blund”.

Söndag den 21 augusti

Gemensam avfärd till Forsviks slussar, där vi tog ett kort stopp på ca 15 minuter, för att därefter styra kosan mot Karlsborg och ett besök på fästningen.

Karlsborgs Fästning

Det var förbokat en guidad tur genom fästningen och det var en tur vi sent skall glömma, med krutrök, kanoner och fantastiskt äventyr.

Guideturen startar med en film som tog oss bakåt i tiden till år 1865 och hur livet på fästningen kunde ha tett sig då. Därefter tog guiden med oss ner i de mörka, underjordiska gångarna, där krutröken ligger tät, kanoner mullrar, golv skakar och råttor väser.

I Gravkaponjären finns autentiska miljöer uppbyggda. Under rundturen kom vi plötsligt hem till Förvaltare Forsberg och fick se hur han levde. Vi fick göra ett besök i guldvalvet med hundratals guldtackor för att slutligen ta del av livet på Bulta Majas krog.

Tyvärr var det fotoförbud i fästningen, men jag har funnit några bilder på nätet som jag använder.

Efter den guidade turen fick vi möjlighet att besöka fästningskyrkan som är en Garnisonskyrka som är belägen på andra våningen i Slutvärnet.

Här finns det plats för 700 personer, eftersom rikets ledning skulle kunna sammanträda här.

Kyrkan tillhör förbandet och utnyttjas för såväl gudstjänster som regementsceremonier. Kyrkorummet är byggt i nygotisk stil med koret på långväggen. Den stora ljuskronan i mitten är mycket ståtlig och består av 276 förgyllda bajonetter. I kyrkan var det tillåtet att fotografera

Efter besöket på fästningen och Garnisonskyrkan var det dags att bege oss till resans slutdestination, Granviks Herrgård för gemensam lunch.

Till sist vill vi ännu en gång tacka Kurt Katarina för en fantastiskt fin och intressant helg med såväl sköna Indigovägar som väl genomförda och mycket intressanta studieobjekt/besök.